Slogan Driven Development (SDD)

Bakgrund till Slogan Driven Development

Slogan Driven Development (SDD) är självklart en travesti på Test Driven Development (TDD) och Behaviour Driven Development (BDD) som är två väldigt bra sätt att angripa problem inom systemutveckling. För mig betyder det att jag tänker först på vad jag vill uppnå, hur ser framgång eller succé ut i denna specifika situation.

Jag har jobbat många år inom denna branch och gör det fortfarande. Numera utvecklar jag mest mig själv och andra i första hand och sen får andra utveckla produkter och tjänster med hjälp av mjukvara. Slogan Driven Development är ett sätt för mig att angripa coachningsproblem i min vardag. Hur ska jag kunna hjälpa andra individer, team och organisationer att utvecklas? Jag har ett antal slogans (kalla det motton, fraser, oneliners eller något annat) som jag lever efter. De delar jag med mig av i min omgivning. Ibland är det lätt att slänga sig med dem utan att förklara vad de innebär. Ibland kan de uppfattas som en klyscha.

Min tanke är att jag ska dela med mig av dem i en serie blogginlägg. Där jag ska försöka förklara vad jag menar med olika fraser, var de kommer ifrån och hur jag använder dem i vardagen. Ibland är de på engelska och ibland på svenska. De flesta är inte mina egna, men jag ska försöka beskriva vad de betyder för mig. Nu kör vi, så häng med...

Slogan 1: Folk bryr sig inte om hur mycket du vet, förrän de vet hur mycket du bryr dig

Folk bryr sig inte om hur mycket du vet, förrän de vet hur mycket du bryr dig
Dagliga Andakter - John C Maxwell

Denna mening tog tag i mig en dag i november 2017. Jag öppnade en andaktsbok av en av mina favorittänkare John C. Maxwell. Rubriken för månaden november slog mig med våldsam kraft.

Det är ju detta som hela mitt liv handlar om. Hur kan jag påverka och influera andra till att utvecklas, till att bli lite bättre. Folk bryr sig inte om hur mycket jag vet förrän de vet hur mycket jag bryr mig. Sen den dagen har detta varit en ledstjärna för mig. Innan jag kan dela med mig av min erfarenhet och kunskap så måste jag skapa någon form av relation. Så att de andra kan förstå att jag bryr mig om dem och deras situation. Att jag verkligen vill hjälpa dem att utvecklas.

Jag tänker tillbaka på en situation i början av min karriär på ProAgile. Jag pratade med en person som undrade hur jag gjorde för att närma mig ett team för att kunna coacha dem. Jag fattade först inte frågan, det är ju bara att göra. Men nu ser jag att det är detta det handlar om. Jag måste vara med och observera och skapa en relation till teamet innan jag kan råda, vägleda eller inspirera dem överhuvudtaget. De måste förstå att jag bryr mig om dem och deras situation, att jag vill hjälpa dem på riktigt innan de är mottagliga för råd och tankar baserat på min erfarenhet.

Hur tänker du? Hur visar du att du bryr dig?

Gilla och dela gärna det här inlägget:

september 10, 2018

Tags:



LinkedIn
Facebook
Facebook
Instagram
Follow by Email