”Scrum är ett ramverk inom vilket människor kan ta itu med komplexa, föränderliga problem och samtidigt produktivt och kreativt leverera produkter och tjänster med största möjliga värde.”
Ett bättre sätt att skapa produkter och tjänster
Scrum är enkelt att lära sig med svårt att bemästra. Det är skapat för att vara en motpol mot stora, regeltunga och komplicerade och istället sätta upp minsta möjliga ramar inom vilket människor kan samarbeta och lösa problem som uppkommer.
”Empirisk processkontroll” kallas grunden för Scrum och är ett enkelt sätt att implementera den vetenskapliga metoden i produktutveckling. Det vilar på tre grundpelare: transparens, inspektion och anpassning.
Scrum i sig själv är inte lösningen på dina problem, det kommer heller inte att lösa dem åt dig. Det Scrum gör är att göra dina problem synliga och på ett strukturerat sätt låta ditt team hantera dem för att på så sätt skapa bättre processer och produkter.
Scrum gör inte heller anspråk på att vara en helteckande teknik för att utveckla mjukvara. Det Scrum gör är att sätta ramarna för hur processer kan förbättras, det finns mängder med kompletterande praktiker inom den agila rörelsen såsom Kanban (för att hantera flöde), UX (för att hantera produktupptäckande och användaranpassningar), XP (för att inspireras kring tekniska praktiker såsom testdriven utveckling och mobbprogrammering) och naturligtvis agilt ledarskap.
Definitionen av Scrum finns att läsa i Scrumguiden (som finns översatt till över 30 olika språk, bland annat svenska).
Scrums beståndsdelar
Scrum byggs upp av tre roller, fem aktiviteter, tre artefakter och fem värden.
Ett Scrumteam är självorganiserat och tvärfunktionellt. Det innebär att de själva fattar besluten om hur de ska arbeta för att uppnå sina mål, som motsats till att de blir beordrade från personer utanför teamet hur arbetet görs bäst. De har tillsammans all kompetens i teamet för att kunna slutföra arbete, utan att vara beroende av personer utanför teamet. Scrumteamet består av:
Produktägare – Vars ansvar är att maximera värdet av produkten.
Utvecklingsteamet – Vars ansvar är att leverera ett klart potentiellt releasebart inkrement av produkten efter varje sprint.
Scrum master – Vars ansvar är att det kontinuerliga förbättringsarbetet fungerar för produkt, process och organisation runt Scrumteamet.
De tre artefakterna i Scrum är till för att skapa största möjliga transparens och möjliggöra diskussioner och Scrum teamets arbete.
Produktbackloggen – Är en ordnad lista över vad produktägaren just nu anser är de aktiviteter som skulle generera mest värde till produkten.
Sprintbackloggen – En överblicksbild över utvecklingsteamets bästa prognos av vad de kommer att kunna genomföra under den nuvarande sprinten.
Produkt inkrement – En samling av alla tidigare inkrement och det nya värde som skapats under den senaste sprinten. I mjukvaruprodukter handlar detta oftast om färdig kod som går att köra i produktionsmiljön, men det kan också handla om andra saker som ger produkten värde, såsom dokumentation, automatiska tester eller utbildning av användare.
De fem aktiviteterna (inte ceremonier – de är föränderliga och har tydliga syften) inom Scrum är till för att skapa transparens och är en möjlighet och uppmaning att inspektera och anpassa produkt och/eller process för att bättre uppnå målet med produkten eller tjänsten.
Sprint – En begränsad tidsram på maximalt en kalendermånad inom vilken Scrumteamet tar fram ett klart, användbart och potentiellt releasebart inkrement av produkten. De andra aktiviteterna, samt utvecklingsarbetet ingår i sprinten.
Sprintplanering – Hela Scrumteamet träffas för att inspektera produktbackloggen och tillsammans ta fram ett sprintmål och en sprintbacklogg för sprinten. För att veta vad som är möjligt att genomföra granskar teamet empirisk data från tidigare sprintar och gör en prognos baserat på detta. Aktiviteten är tidsboxad till 8 timmar för en månadssprint.
Daily Scrum – Utvecklingsteamet träffas varje dag under sprinten för att inspektera och anpassa sin gemensamma plan, för att de nästkommande 24 timmarna på ett så bra sätt som möjligt komma närmre sprintmålet. Aktiviteten är tidsboxad till 15 minuter.
Sprint review – Scrumteamet samlas, tillsammans med intressenter för produkten, och tillsammans inspekterar det klara (enligt Definition of Done), användbara och potentiellt releasebara inkrementet av produkten. Tillsammans blickar de framåt och lyssnar in intressenternas, marknadens, användares och kunders behov för framtiden. Denna information återspeglas sedan i produktbackloggen och ligger till grund för nästa sprintplanering. Aktiviteten är tidsboxad till 4 timmar för en månadssprint.
Sprint retrospective – Scrumteamet avslutar sprinten med att inspektera hur sprinten gått, med avseende på individer, interaktioner, processer och verktyg. Tillsammans tar de fram minst ett konkret och genomförbart experiment för att uppnå en möjlig förbättring som testas under nästkommande sprint. Detta förslag läggs direkt i nästa sprints sprintbacklogg och följs upp nästkommande retrospective för att utvärdera utkomsten av experimentet. Aktiviteten är tidsboxad till 3 timmar för en månadssprint.
Till sist består Scrum av fem stycken värderingar. För att Scrum ska fungera krävs att alla individer som arbetar i och runt Scrumteamet lever med dessa värderingar.
Fokus – Idén med Scrum är att skapa möjlighet till fokus på mål, att under kortare perioder få arbeta ostört mot samma mål och att fokuserat arbeta med ett team.
Öppenhet – Öppenhet för nya idéer, andra människor och att visa verkligheten som den är möjliggör transparens, inspektion och anpassning.
Mod – För att Scrumteamet ska fungera krävs mot att ta tag i de svåra frågeställningarna och gå till botten med roten till problemen, även om det innebär att gå emot traditioner och ”hur saker är här”.
Engagemang – Det krävs engagemang, involvering och helhjärtat deltagande från alla involverade, Scrumteamet likväl som intressenter, beställare och kunder för att kunna skapa riktigt bra produkter.
Respekt – Scrums öppenhet, tillit och självorganisering kräver att alla involverade respekterar varandras beslut, personligheter, färdigheter och åsikter.
Scrums historia
Scrum utvecklades från början av Ken Schwaber och Jeff Sutherland och presenterades för första gången 1995. Båda vad sedan 2001 med och tog fram det agila manifestet, som idag ligger till grund för hela den agila rörelsen.
Ken Schwaber har sedan dess startat Scrum.org som idag är en levande community av tränare och specialister över hela världen som utbildar och certifierar entusiaster i professionell Scrum.
Ordet ”Scrum” kommer från idrotten rugby där ett team kan göra en scrum genom att packa spelarna tätt och röra sig tillsammans för att försöka ta bollen.
Slutligen
Scrum går ut på att skapa en kultur av att strukturerat utföra experiment på både på produkt och process, för att kontinuerligt förbättra båda och på så sätt få nöjda kunder, slutanvändare och medarbetare. Samtidigt har vi ständigt ett fungerande och färdigt (Done) inkrement av en produkt som vi kan diskutera med användare och använda i verkligheten. Tillsammans kan vi skapa bättre och mer trivsamma produkter, arbetsplatser och team – allt börjar med en första sprint, så sätt igång och experimentera!